سخن

یادداشت‌های ادبی ـ انتقادی محمد میرزاخانی

نام:
مکان: نا کجا, بی کجا, Iran

جمعه، آذر ۱۰، ۱۳۸۵

خوب بخوانید، بد بفهمید

در روز جهانی فلسفه، در انجمن حکمت و فلسفه هم همایشی برقرار بود با عنوان «بحران تفکّر در ایران امروز».
هشت نفر هم قرار بود صحبت کنند که دو تا نیامدند و ماند شش نفر که از میان آنها دو نفر سنّتی بودند: غلامرضا اعوانی و غلامحسین دینانی؛ باقی از اندکی تا خیلی نو و مدرن: ضیا موحّد، عبدالکریم رشیدیان، شاپور اعتماد، یوسف اباذری. رویارویی سنّت و مدرنیته!
گزارش نسبتاً مفصّل جلسه و سخنان هر یک از سخنران‌ها را برای تهران امروز نوشتم که روز دوشنبه ۶ آذر منتشر شد.
هر یک از سخنرانی‌ها به نوعی خوب بودند. امّا از میان‌شان سخنرانی رشیدیان و اباذری بهتر از باقی بودند ـ آن هم با فاصله‌ای خیلی زیادتر. عکس‌ها و فایل صوتی آن جلسه را در سایت انجمن می‌توان دید و شنید.

بگذریم.

اباذری در میان سخنانش، به اینجا رسید که: حرف استاد دینانی را قبول دارم که ما خوب نخوانده‌ایم و باید خوب بخوانیم و چه و چه، امّا ادامه‌ی حرف‌شان را که باید خوب بفهمیم، قبول ندارم. باید خوب بخوانیم ولی باید بد بفهمیم. اندیشه حاصل بدفهمی است. اساساً فلسفه‌ی اسلامی محصول بدفهمی فلسفه‌ی یونانی است. کسانی که خوب خوانده‌اند و خوب فهمیده‌اند، اغلب چیزی ازشان در نمی‌آید، نمونه‌هایشان را هم زیاد می‌توانید ببینید!

این البتّه حرف خیلی جدیدی نبود. امّا طرح آن در جایی مثل انجمن حکمت و فلسفه و در میان کسانی مثل اعوانی و دینانی واقعاً لطفش را دو چندان کرد. آفرین به تیزهوشی و شجاعت اباذری.

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی